Tiedote: Herättäjä-Yhdistyksen muutosneuvottelut päättyneet

Yhdistys säästää vuosittaisista kuluista n. 120 000 € ja yhteistyö Aholansaarisäätiön kanssa tiivistyy.

Herättäjä-Yhdistyksen hallitus päätti lokakuussa aloittaa talouden säästöprosessin ja siihen liittyvät muutosneuvottelut. Neuvotteluja on käyty yhteistyössä yhdistyksen lähellä olevan Aholansaarisäätiön kanssa. Nyt päätetyillä ratkaisuilla tiivistetään yhteistyötä Herättäjä-Yhdistyksen ja erityisesti yhdistyksen nuorisotyön kannalta keskeisen Aholansaaren välillä. Ratkaisuilla on pyritty etsimään taloutta tervehdyttäviä ratkaisuja sekä yhdistykselle että Aholansaarisäätiölle. Yhdistys säästää päätettyjen toimenpiteiden myötä n. 120 000 € vuosittaisista kuluistaan.

Herättäjä-Yhdistyksen toimisto Lapualla ryhtyy myymään toimisto- ja taloushallinnon palveluita Aholansaarisäätiölle. Yhdistyksessä aluesihteerin tehtävää hoitanut Simo Juntunen siirtyy 50 % osuudella Aholansaarisäätiön tehtäviin. 50 % osuudelta hän säilyy yhdistyksen työntekijänä. Juntusesta tulee alkuvuodesta 2024 Aholansaaren johtaja ja hänen tehtävänään on Aholansaaren operatiivinen johtaminen. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen jatkaa pysyvästi oman toimen ohellaan Aholansaarisäätiön toimitusjohtajan tehtävissä. Tässä roolissa hänen vastuullaan on Aholansaaren strateginen johtaminen yhteistyössä säätiön hallituksen kanssa. Aholansaarisäätiö tekee vielä omasta puolesta päätöksiään säästöohjelmaan liittyen.

Henkilöstösäästöjä nyt päätetty paketti sisältää yhdistyksen puolella 1,5 henkilötyövuoden verran. Näiden seurauksena yhden työntekijän työt loppuvat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä. Olemassa olevista ohjelmista/työmuodoista yhdistys ei luovu. Säästöt aiheuttavat kuitenkin muutoksia ohjelmien sisällä. Säästötoimenpiteiden seurauksena lähes kaikkien työntekijöiden toimenkuvat muuttuvat.

Säästöpaketti sisältää myös joitakin pienempiä tiloihin liittyviä toimenpiteitä sekä Lapuan toimistolla että Helsingin toimipisteellä.

Yhdistyksen hallitus on pahoillaan, että on taloudellisista syistä jouduttu erityisesti uskollisesti ja sydämellä työtä tekevien työntekijöiden kannalta raskaaseen prosessiin. Hallitus näkee, että yhdistyksen tekemälle työlle on tarvetta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä ja hallitus tekee kaikkensa, että myös tulevaisuudessa yhdistyksellä on riittävästi tekijöitä tärkeälle työlle.

Lisäksi hallitus päätti 25.11.2023 pidetyssä kokouksessaan Vaasan herättäjäjuhlille 2024 pyydettävät puhujat. Puhujalista julkaistaan kevättalvella, kun kaikilta puhujilta on saatu suostumus.

Karhunmäkisäätiön hallitukseen valittiin erovuoroisista jatkamaan Heikki Keisala ja Alpo Kitinoja varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi Mikko Mäkinen ja Martti Mattila.

Palvelusopimus Suomen Lähetysseuran kanssa hyväksyttiin vuodelle 2024. Suomen Lähetysseuran kautta kanavoitavan Herättäjä-Yhdistyksen kansainvälisen työn arvo on 60 000 euroa. Lisätietoja Herättäjä-Yhdistyksen kansainvälisestä työstä löytyy H-Y:n verkkosivuilta www.h-y.fi/kv.

Hallitus päätti lisäksi muun muassa yhdistyksen vuosikokouksesta. Vuosikokous 2024 pidetään Vaasan herättäjäjuhlien perjantaina 5.7. klo 15.30 Vaasan kaupungintalon juhlasalissa. Hallitus päätti vuosikokoukselle esittää muutamaa teknisluonteista muutosta yhdistyksen sääntöihin.

Lisätietoja hallituksen päätöksistä antaa toiminnanjohtaja Kalle Hiltunen (kalle.hiltunen@h-y.fi, 040 577 9195).