Kolumni 11/2012
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Kolumni 11/2012

Johanna Korhonen

Kuva Heikki Tuuli

Uskonto ja tunteet
 

Olen journalisti, ja saan aika usein sähköpostia tuntemattomilta ihmisiltä. Yksi teema, josta saan palautetta, on kristinusko.

Jotkut lähimmäiset inhoavat kristinuskoa ylipäätään. Sain juuri postia mieheltä, joka on perustanut blogin kristinuskon epämiellyttävyyttä pohtimaan. Miehen mielestä tämä uskonto on vastuussa likipitäen kaikesta pahasta, mitä maailmassa tapahtuu, aina natsismista alkaen. Kirjoittajan mukaan uskonnon "levittäjät" ovat vastuuttomia ja epä-älyllisiä sumuttajia, jotka yrittävät painostaa toisia valtansa alle.

Luin miehen pitkän kirjeen miettien, mihin hänen raivokkaat ajatuksensa pohjautuivat. Taustalla saattoi olla kirjoittajan omia ahdistavia kokemuksia uskonyhteisöistä elämän varrelta. Mutta ennen kaikkea vuodatuksesta paistoi läpi halu keskusteluun, vuorovaikutukseen. Mies piti kaikesta huolimatta kristinuskoa niin tärkeänä asiana, että halusi edes riidellä siitä jonkun kanssa.

Aikana, jona länsimaisten ihmisten väitetään olevan kovasti maallistuneita, uskonto herättää silti voimakkaita tunteita Koska meillä on sananvapaus, voimakaskin kritiikki on sallittua tuoda julki, ja hyvä niin.

Me emme riennä kaduille riehumaan, jos joku jossain päin maailmaa julkaisee YouTubessa Jeesusta pilkkaavan videon. Jeesushan oli koko lailla pilkantekoon tottunut mies jo maan päällä kulkiessaan!

Mutta kun katsomme uutiskuvia Muhammed-videoiden takia riehuvista muslimeista, meidän on syytä huomata, että tilanteet ovat tosiasiassa paljon monimutkaisempia kuin uutiskuvista voisi päätellä. Mellakoitsijoista huomattavan suuri osa on liikkeellä jonkin aivan muun syyn kuin Muhammedin takia. Yleensä kyse on politiikasta.

Muhammed-mellakat ovat saaneet monet kysymään, pitäisikö uskonnollisten tunteiden loukkaaminen kieltää kansainvälisesti lailla tai sopimuksella. Mutta kuka määrittelisi esimerkiksi, missä kulkee sallitun kritiikin ja kiellettyjen loukkausten raja? Kun luen kiukkuisen kirjoittajan laatimaa listaa kristittyjen moninaisista synneistä, voin tuhista harmissani mutta olla silti sitä mieltä, että nämäkin näkemykset pitää saada tuoda julki. Onhan niissä usein jotain perääkin!

Sananvapaus ja uskonnonvapaus liittyvät toisiinsa monin tavoin. Saa uskoa tai olla uskomatta, ja kritikoida saa. Kritiikki on tietysti eri asia kuin vihapuhe, muusta väkivallasta puhumattakaan.

Miten kritiikkiin pitäisi suhtautua, kun se osuu omalle kohdalle? Minä tein luultavasti väärin, kun vastasin kristinuskoon hiiltyneelle miehelle, että "ikävä kyllä en nyt ehdi keskustella asiasta tarkemmin". Ehkä olisi sittenkin pitänyt ehtiä.

 

Johanna Korhonen

Tapahtuu
Pe 26.5.–28.5.
Aikuisten kertausripari Aholansaaressa. Lisätietoja.
Pe 26.5.–28.5.
Aholansaaren ystäväpäivät. Lisätietoja.
Pe 7.7.–9.7.
Herättäjäjuhlat Nilsiässä. Lisätietoja.
Ti 22.8.–24.8.
Aholansaaren teologikokous. Lisätietoja.
La 2.9.–9.9.
Ruskaretki Ylläkselle Kuopiosta ja Seinäjoelta. Lisätietoja.
La 23.9.–28.9.
Hengellisen Kuukauslehden lukijamatka Budapestiin ja Wieniin. Lisätietoja.
Pe 20.10.–21.10.
Seurapuhujakoulutusta Kainuun opistolla. Lisätietoja.
Su 29.10.–2.11.
Herännäishenkinen kylpylämatka Viron Haapsaluun. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi