Kolumni 9/11
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Toukasta perhoseksi – hengellisen kasvun suunta

Pauli Annala

Kuva: Artturi Kivineva

Jos minua pyydettäisiin parilla sanalla vastaamaan kysymykseen, mitä hengellisyys on, historiallisuus ja elämäkerrallisuus olisivat nuo kaksi sanaa, joilla luonnehtisin kristillistä kilvoituselämää. Sellaista hengellistä elämää, joka ei ammenna kasvuvoimaansa siitä maaperästä, johon ihminen on istutettu, vaan joka leijuu ikään kuin yksilön elämänhistorian yläpuolella, sellainen hengellinen elämä ei ole aitoperäistä hengenelämää. Jos meidän pitää piirtää uskon isän Abrahamin hengellisyydestä kokonaiskuva, se onnistuu parhaiten kertomalla hänen tarinansa. Sama pätee kaikkiin Raamatun pyhiin. Kansanjohtaja Mooseksen hengellisen matkan kuvaus on aloitettava Niilin rantatormältä, faraon hovista ja niistä ratkaisevista tapahtumista, jotka liittyvät heprealaisen kansan pakkotyöhön. Mooseksen kutsu, joutuminen palavan pensaan puhutteluun, valitun kansan lähtö Egyptistä, Kaislameren ylitys, ylhäältä satanut taivaallinen ruoka, vesisuonen avautuminen kalliosta, Jumalan ilmestyminen Siinainvuorella, liiton solmiminen ja Herran kirkkauden katselu kallion kolosta – jokainen edellä mainittu etappi piirtää Mooseksen hengelliset tienviitat Siinain autiomaan hiekkaan.

Ryhtyessämme lähemmin kuvaamaan ihmisen hengellistä elämää meillä on taipumus antaa siitä yliampuva ja myönteinen yleiskuva. Puhumme yksilön hengellisestä kehityksestä, kasvusta ja kypsymisestä. Pietistipiireille tuttu John Bunyanin teos “Kristityn vaellus” kuvaa kristityn hengellisen matkan synnin ja kiusausten alhosta kohti taivaallista Jerusalemia. Myöhäisantiikin ja keskiajan kilvoittelijat puhuivat Jaakobin tikapuista, joita kipuamalla yksilö saavuttaa hengellisen matkansa tuonpuoleisen päämäärän. Jos uskovan hengellistä tietä kuvaavan monipuolisen sanaston joutuisi puristamaan yhteen sanaan, osuvin ja kattavin sana on transformaatio, eli muodonmuutos. Alkutilan ihminen oli Jumalan muotoinen (lat. deiformis). Lankeemuksen vaikutuksesta ihmisestä tuli muodoton (lat. deformis). Synnin runteleman ja muodottoman ihmisen muuntuminen Kristuksen armon vaikutuksesta Jumalan muotoiseksi – tämä on lyhyesti ilmaistuna hengellisen kasvun suunta ja päämäärä.

Raamatusta voi poimia satoja kertomuksia, jotka piirtävät eteemme kuvan tämän armon koulun läpikäyneistä ihmisistä. Niiden yhteisenä nimittäjänä voi pitää tiettyä positiivistä uskoa siihen, että kasvukivuista huolimatta toukasta kasvaa lopulta taivaalliseen lentoon kykenevä perhonen. Myönteisestä yleisvaikutelmasta huolimatta on kovin uskaliasta ja epähistoriallista piirtää yksilön hengellistä kasvua kuvaava kasvukäyrä kohti kristillistä täydellisyyttä tasaisesti nousevana kehityskaarena. Muistellessaan omaa hengellistä tietään jokainen rehellinen kilvoittelija joutuu myöntämään, millaisia murroksia, vastoinkäymisiä ja takautumia hänen vaellukseensa sisältyy. Eri pituiset ja kestoiset harhapolut, mutkat ja kiertotiet sekä umpikujat kuuluvaat terveeseen hengelliseen kasvuun. Harppauksen omaisia edistyaskeleita on seurannut uskon kestävyyttä koetellut regressiivinen vaihe.

Ihminen on rakenteeltaan sellainen, että hän kykenee ottamaan seuraavan askeleen ainoastaan edellisen askeleen varassa. Taka-askel on etuaskeleen edellytys. Hengellisen kasvun kielelle käännettynä tämä tarkoittaa sitä, että takautumat eli regressiot ovat hengellisen kasvun merkkejä. Ne kertovat omaa hiljaista kieltään siitä, että yksilön hengellinen matka menee eteenpäin. Jatkuvan progression harha vaanii kiusauksen tavoin jokaista hengellistä ihmistä. Kriisit kuuluvat vääjäämättä terveeseen hengelliseen elämään. Se joka kieltäytyy myöntämästä, että sisäisen tyhjyyden, kaiken mitättömyyden kokemukset ja pimeät yöt kuuluvat kristityn hengelliseen elämään, on vaarassa nousta itseriittoisuuden syntiin. Itseriittoisuus on hengellisen kasvun vaarallisin ja salakavalin vihollinen. Itseriittoinen ihminen on toukka ja pysyy sellaisena, koska hän ei ole valmis istumaan sen koulun penkillä, jolla toukasta kuoriutuu lentokykyinen perhonen.

Pauli Annala

Tapahtuu
La 8.4.
Samoilla oljilla - seuratoiminnan ideointi- ja virkistyspäivä Raudaskylässä. Lisätietoja.
Ma 17.4.
Klo 11.30
Kohti herättäjäjuhlia: reformaatio ja Siionin virret. Kolme puheenvuoroa herännäisyydestä Nilsiän seurakuntakodilla. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi