SV 124 (uudessa 122)
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Uudistettu Siionin virsi 124 (numero uudessa kokoelmassa 122)

(LSV 136, MSV 165, VK 299)
nykyinen sävelmä A-sävelmäksi, B-sävelmäksi Siionin virren 113 sävelmä

1. Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa.

2. Ainoa lepo, virvoitus,
aarteeni, sielun pelastus,
ja murheellisen ystävä
on Vapahtaja lempeä.

3. Muu vaivoissa ei lohduta,
ei auta kuolon tuskissa,
ei päästä alta murheitten
kuin läsnäolo Jeesuksen.

4. Ainoa autuus, armahdus
ja kuuliaisuus, rakkaus,
ainoa turva ihmisen
on kuolemassa Kristuksen.

5. Ainoa synnin sovitus,
anteeksianto, laupeus,
salaisuus täynnä armoa
on risti, toivo ainoa.

6. On ainut neuvo huonolle
rohkaisu, voima heikolle,
syntisen ainut puolustus
Jeesuksen esirukous.

7. Ainoa pääsy kahleista,
armottomuuden vallasta
on Kristuksemme laupeus
ja mittaamaton rakkaus.

8. Ainoa tosi viisaus
ja ainoa vanhurskaus,
pyhitys puhdas ainoa
on Kristus täynnä armoa.

9. Kuollessa kohtaan Herrani,
hän näkee köyhän sieluni.
En muuta voi kuin rukoilla:
armahda, Pyhä Jumala!

Lars T. Nyberg, suom. E. Lagus,
uud. W. Malmivaara, 1938 virsikirjakomitea
uud.
Leena-Marja Renko 2014

 

PERUSTELU:

Tämä Lars Nybergin virsi on ehkäpä Siionin virsien ehdottomin virsi. Alkuperäisessä ruotsinkielisessä asussaan jokaisen säkeistön jokainen rivi alkaa sanalla ”ainoa” (Den enda). Nyberg viestittää virren jokaisella rivillä ehdotonta armoa, Kristus on ainoa virvoitus, huvitus, autuus, lepo, tavara, käskyjen pitäminen, pyhitys, parannus, apu hädässä, tuki jne. (ks. esim. LSV 136) Virsi on eräänlainen Nybergin vastaus tuona aikana Tukholmassa oleviin toisiin suuntauksiin, joissa herrnhutilaisten mukaan korostettiin väärällä tavalla kristityltä parannusta ja omaa aktiivisuutta.

Haavio otti virren kokoelmaansa vuoden 1938 virsikirjan sanamuodoin. Tuo versio ei pysy tiukasti siinä ”ainoastaan Kristus”-korostuksessa, mikä on tämän virren ominaispiirteeseen kuuluvaa. Leena-Marja Renko on muokannut virttä vieden sitä lähemmäksi virren alkuperäistä viestiä. Virteen on lisätty ”ainoa”-sanan käyttöä (vaikkakaan vieläkään se ei aloita jokaista virren riviä). Lisäksi esimerkiksi kahdeksannessa säkeistössä on palattu varhaisempaan muotoon. Nykymuodossa vapahtajan yhteys todetaan olevan viisaus, vanhurskaus ja pyhitys. Yhteyden korostaminen vie sanomaa kuitenkin poispäin virren alkuperäisestä viestistä, jonka mukaa tuo viisaus, vanhurskaus ja pyhitys on vapahtaja tai hänen ansionsa. Samoin viimeisestä säkeistöstä on poistettu Karitsan seuraamisen ajatus, mikä on omiaan korostamaan ihmisen omaa roolia seuraamisessa.

Virren nykyinen sävelmä on hieman yksitotinen seuraveisuuseen, mutta niin vakiintunut, ettei sitä sovi poistaa. Kansantoisintojen ystäville tarjotaan nyt kuitenkin mahdollisuus veisata virttä myös nykyisen sävelmän pohjalta muodostuneella eteläpohjalaisella toisinnolla, joka on tuttu Siionin virrestä 113.


pdf liite

Uudistettu Siionin virsi 124 (numero nykyisen kokoelman mukaan)
Tapahtuu
To 3.8.
Klo 13.00
Tunturiseurat Muotka-tuntureiden alueella Tuanganuaivin huipulla. Lisätietoja.
Su 20.8.
Klo 10.00
Herättäjän päivä Laukkalan kirkossa seppä Högman -perinnön merkeissä. Lisätietoja.
Ti 22.8.–24.8.
Aholansaaren teologikokous. Lisätietoja.
La 2.9.–9.9.
Ruskaretki Ylläkselle Kuopiosta ja Seinäjoelta. Lisätietoja.
La 23.9.–28.9.
Hengellisen Kuukauslehden lukijamatka Budapestiin ja Wieniin. Lisätietoja.
Pe 20.10.–21.10.
Seurapuhujakoulutusta Kainuun opistolla. Lisätietoja.
Su 29.10.–2.11.
Herännäishenkinen kylpylämatka Viron Haapsaluun. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi