SV 75 (uudessa 143)
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Uudistettu Siionin virsi 75 (numero uudessa laitoksessa 143)

HSHL 15, MSV 87, ALV 15, VK 312
nykyinen sävelmä

1. Muistan päivää autuasta,
jolloin Herran Jeesuksen
kohdata sain, syntinen.
Tilastani kauheasta
nosti minut olalleen,
otti aivan omakseen.

2. Maistaa Herra minun antoi,
kuinka onkaan suloinen
läsnäolo Jeesuksen.
Syntini hän kaikki kantoi,
päästi alta orjuuden
lahjoittaen autuuden.

3. Jääköön kaikki katoava,
unohtua turhat saa,
Jeesus minut omistaa.
Kaikki muu on hajoava,
hänessä on iloa,
ihmeellistä lepoa.

4. Hän on turva turvattoman,
hän on apu kiusatun,
lohduttaja vaivatun.
Milloin vuoksi huolettoman
vaelluksen horjahdan,
toivon hänen nostavan.

5. Hän on minun paimeneni,
minä hänen lampaansa,
kuulun hänen laumaansa.
Ravitsee hän sydämeni,
läheisyyttään nauttien
löydän parhaan laitumen.

6. Hän on ilo itkeväisten,
väärien vanhurskaus,
tyhmien myös viisaus.
Rikkaus hän kerjäläisten,
hän on pyhyys kurjimman,
hyvyys kaikkein huonoimman.

Halullisten sieluin hengelliset laulut 1790
uud. W. Malmivaara
uud. 1938 ja 1986 virsikirjakomiteat
uud. J. Löytty 2013

 

PERUSTELU:

Tässä virressä keskeisellä sijalla on ilo Jeesuksen joukoissa seisomisesta ja jopa uhmakas ilo ja Jeesuksen ulkopuolisten asioitten merkityksen vähättely. Tämä pietistinen käsitys katoavan maailman turhuudesta on jäänyt ehdotukseenkin, erityisesti kolmanteen säkeistöön.

Virren alku on aiemmissa uudistuksissa muuttunut ihmisen omaa roolia vähättelevämpään suuntaan (HSHL 15: ”Autuas se päivä lienee, jona löysin Jeesuksen”). Körttiläisten piiristä on tullut viime vuosikymmeninä tullut ääniä, joissa on korostettu ihmisen roolin mitättömyyttä tässä asiassa. Siihen linjaan muutokset ovat sopineet (nykyinen SV 75: ”muistan päivää autuasta, joilloin Jeesus löysi mun”). Ehdotuksessa virren alkua on jälleen muutettu. Näin lyhenteestä ”mun” on päästy eroon. Jeesuksen ja syntisen kohtaamisen subjektiin ei ehdotuksessa oteta niin voimallisesti kantaa kuin aiemmissa versioissa. Nyt virren alun voi mieleisemmäkseen tulkita myös ihmisen omaa roolia korostavat, vaikka se ei körttiläisessä julistuksessa olekaan ollut esillä oleva piirre. On kuitenkin huomattava, että säkeistön loppu korostaa edelleen voimakkaasti Jeesuksen osuutta tässä kohtaamisessa ja näin ollen Jeesus jää edelleen pääasialliseksi subjektiksi.

Viidettä säkeistöä vastaavassa säkeistössä on nykyisessä laitoksessa löydetty hyvä laidun ehtoollista nauttien. Virren alkuperäisessä versiossa ei viitata ehtoolliseen, vaan Kristuksen haavoihin, joissa löydetään ”makia laidun”. Virressä ei palata täysin haavateemaan, mutta tilalle on tuotu veisaajan ja Kristuksen intiimiä läheisyyttä kuvaava ilmaus, joka ei rajoittuisi vain kirkon tarjoamien ja hallinnoimien armon välikappaleiden vaikutuspiiriin. Virttä kuitenkin veisataan seuroissa sekä yksityisessä hartauskäytössä, missä Kristuksen läheisyys ja hänen tarjoama paras laidun voi olla hyvinkin läheisesti läsnä, vaikka ehtoollista ei ole tarjolla.

Virren lopusta on poistettu sotimaan lähtemiseen viittaava säkeistö. Tällöin virsi pysyy paremmin siinä Jeesuksen joukoissa seisomisen ilon kuvaamisessa, mikä muodostuu virren punaiseksi langaksi ja ”tuon erään autuaan päivän läheisyyttä tiukuvaksi muisteloksi”.


pdf liite

Uudistettu Siionin virsi 75 (numero nykyisen kokoelman mukaan)
Tapahtuu
La 8.4.
Samoilla oljilla - seuratoiminnan ideointi- ja virkistyspäivä Raudaskylässä. Lisätietoja.
Ma 17.4.
Klo 11.30
Kohti herättäjäjuhlia: reformaatio ja Siionin virret. Kolme puheenvuoroa herännäisyydestä Nilsiän seurakuntakodilla. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi