Kolumni 9/2014
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Kolumni 9/2014

Kalevi Virtanen

Kuvaaja Erja Saarinen

Heikkojen siteiden ystäväkansa

Lapuan juhlien penkillä huomasin miettiväni, millainen olo tulisi, jos puhuja yhtäkkiä kehottaisi nousemaan ylös, kättelemään lähellä istuvia ja esittelemään itsensä. Olisin tuntenut, että joku pakottaa minua oman mielensä mukaiseen muottiin ja rikkoo Jumalan ja minun hauraan yhteyden.

Kuitenkin herännäisyydessä puhutaan ystävistä ja ystäväkansasta. Tunnettu on myös lause: minut rakastettiin sisälle. Seurapuheita kuunnellessa tulee tunne, että näitä ajatuksia toistavat ne, jotka ovat kasvaneet herännäisyyteen lapsuudesta lähtien. Penkeillä taitaa kuitenkin olla enemmän ja enemmän niitä, joilta nämä kokemukset puuttuvat: ei ole rakastettu sisälle, eikä tunne kuuluvansa ystäväkansaan.

Silti istuu juhlapenkillä, etsii ja kuuntelee.

Sosiologi Mark Granovetter on esittänyt teorian, että jos kahden ihmisen välillä on vahva side (he ovat ystäviä), heidän sosiaaliset verkostonsa ovat todennäköisesti pitkälti päällekkäin: monet henkilö A:n ystävistä ja tuttavista ovat myös henkilö B:n ystäviä ja tuttavia. Jos kahta henkilöä yhdistää heikko side (he ovat tuttavia enemmän kuin ystäviä), näiden henkilöiden yhteisten ystävien ja tuttavien määrä on paljon pienempi, he tuntevat eri ihmisiä. Granovetterin mukaan heikkojen siteiden tärkein merkitys on siltojen luominen: ne toimivat linkkeinä erilaisen verkoston välillä, vahvistavat moninaisuutta, kun taas vahvat siteet rakentavat jo olemassa olevaa.

Tutkijat ovat sitä mieltä, että yksi vastaus kysymykseen, miksi kristinusko levisi antiikin Rooman valtakunnassa niinkin nopeasti, oli sen malli rakentaa viestintä heikkojen siteiden varaan. Keskeisessä asemassa olivat kiertävät julistajat – ja tällainen heidän Herransakin oli -, jolloin sanoma saavutti kaukaiset paikkakunnat ja toisistaan erilliset sosiaaliset ryhmät nopeammin kuin jos liike olisi rakennettu ystävien varaan.

Kun tavalliset matkalaiset saivat viipyä uudella paikkakunnalla kolmekin päivää, Didakhe eli Apostolinen opetus 100-luvulta painottaa, että apostoleina ja profeettoina pidettyjen odotettiin viipyvän vain yhden päivän, tarvittaessa kaksi päivää. Se, joka viipyi kolme päivää, oli väärä profeetta.

Kristinuskon kanssa kilpaillut Mitran kultti sai alkunsa Roomassa, levisi lähinnä sotilaiden keskuudessa ja edellytti samankaltaisuutta. Kristityille taas ajatus yhdestä ja samankaltaisesta uskovaisesta oli vieras. Kristinusko vetosi samanaikaisesti niin juutalaisiin maanviljelijöihin Galileassa kuin urbaaniin eliittiin Korintossa.

Herännäisyyttä voi kutsua ystäväkansan ohessa myös heikkojen siteiden liikkeeksi. Myös tätä puolta on hoidettava.

Erkki Niinivaara kertoi aikanaan käyneensä Herättäjäjuhlilla ja hämmästyneensä yhdestä asiasta. Kukaan ei ihmetellyt, mitä sinä, kirkollinen vaikuttaja, kiistojen mies, evankelisuuden kasvatti täällä teet? Oli tilaa elää, olla ja uskoa.

Kalevi Virtanen

 

 

 

 

 

 

 

Tapahtuu
Su 20.8.
Klo 10.00
Herättäjän päivä Laukkalan kirkossa seppä Högman -perinnön merkeissä. Lisätietoja.
Ti 22.8.–24.8.
Aholansaaren teologikokous. Lisätietoja.
La 2.9.–9.9.
Ruskaretki Ylläkselle Kuopiosta ja Seinäjoelta. Lisätietoja.
Pe 22.9.–24.9.
Körttifoorumi Aholansaaressa. Lisätietoja.
La 23.9.–28.9.
Hengellisen Kuukauslehden lukijamatka Budapestiin ja Wieniin. Lisätietoja.
Pe 20.10.–21.10.
Seurapuhujakoulutusta Kainuun opistolla. Lisätietoja.
Su 29.10.–2.11.
Herännäishenkinen kylpylämatka Viron Haapsaluun. Lisätietoja.
La 14.4.–20.4.2018
Matka Ylläkselle. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi