SV 1 (uudessa 89)
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Uudistettu Siionin virsi 1 (numero uudessa kokoelmassa 89)

(HSHL 54, MSV 70)
nykyinen sävelmä

1. Airuet, nyt maitten ääriin
rauhan juhlaa soittakaa.
Kuuluttakaa kaikkialle:
Kansat kokoon saapukaa.
Juhla alkaa Siionin,
pidoin yltäkylläisin.

2. Tulla saatte, kaikki luodut,
jälkeläiset Aadamin.
Sovituksen päivä koitti
syntisille viimeinkin.
Älä enää pakene,
pelätä ei tarvitse.

3. Ontuvat ja raajarikot,
köyhät, maahan poljetut,
mykät, sokeat ja kuurot,
kaikki juhlaan kutsutut,
syökää nyt ja nauttikaa
maitoa ja hunajaa.

4. Herramme on huonoillekin
runsaan pöydän kattanut.
Tulla rohkenemme mekin,
kujiltamme kutsutut.
Armon ovi aukeaa,
jokainen nyt tulla saa.

Arkkivirsi 1786
uud. Wilhelmi Malmivaara
uud. Jaakko Haavio
uud. Jaakko Löytty

PERUSTELU:

Halullisten sielujen hengellisten laulujen jouluvirsi 54 (17 säkeistöä) on jaoteltu nykyiseen kokoelmaamme kolmeksi erilliseksi virreksi, joista tämä virsi on yksi (toiset ovat 7 ja 8). Jaakko Haavio irrotti virrestä tämän oman kokonaisuuden, joka toimii niin joulujuhlan kuin minkä tahansa muunkin juhlan kokoonkutsumis-/aloitusvirtenä. Tämä on vakiinnuttanut paikkansa ja toimii juhlatunnelmaa nostattavana Siionin virsien kokoelman ”päällekirjoitusvirtenä”. Esitämme virren säilyttämistä Haavion jaottelun mukaisesti erillisenä virtenä, vaikka virret 7 ja 8 tultaisiinkin yhdistämään prosessin edetessä.

Suurimmat muutokset liittyvät toiseen säkeistöön, joka on uusi säkeistö. Se perustuu osittain HSHL säkeistöön 8, mutta on suurimmalta osin virren muokkaaja Jaakko Löytyn tuotosta. Säkeistö lisää virressä muutenkin läsnä olevaa vanhatestamentillista kuvastoa ja korostaa virren kuvaaman juhlan luonnetta armon juhlana, mikä myös on muutenkin virressä esillä. Virteen tulee myös voimakas luomisen teologiaa ja ihmiskunnan yhteisyyttä korostava juonne.

Toinen keskeinen muutos liittyy neljännen säkeistön viimeisen rivin muokkaamiseen. Körttiläisessä teologiassa on erityisesti 1900-luvun loppupuolella korostunut ajatus ihmisen kykenemättömyydestä tehdä ratkaisuja uskonelämän alueella. Samalla on korostunut käsitys armon ehdottomuudesta eli käsitys Jumalasta ihmisen uskonelämään liittyvän tahtomisen keskeisimpänä (ainoana) toimijana. Tämän ajattelutavan keskeisiä muotoilijoita ovat olleet Jaakko Elenius ja Viljo Porkola. Nykyinen versio on mahdollista tulkita ihmisen oman tahdon ja uskonratkaisun korostumiseksi, mitä ei alkuperäisessä säkeistössä ole lähellekään niin keskeisessä osassa (HSHL 54:9). Muutos liittyy haluun poistaa tämä körttiteologialle vieras tulkintamahdollisuus virrestä.

Virren alun muutos liittyy erityisesti loppusointuihin. Säkeistöjen ensimmäisillä ja kolmansilla riveillä paino on toiseksi viimeisellä tavulla, minkä johdosta nykyisessäkään versiossa loppusointuja ei useimmissa säkeistöissä varsinaisesti ole kyseisten rivien kesken, vaikka viimeiset tavut ovatkin keskenään soinnulliset (-rikot/kuurot ja -llekin/mekin). Poikkeuksen tähän on muodostanut ensimmäinen säkeistö (-malle/-alle). Tästä poikkeuksesta halutaan eroon. Lisäksi ehdotettava muoto tuo nykyiseen verrattuna hiukan lisää missionaarista vivahdetta armon juhlan kuuluttamiseen.


pdf liite

Uudistettu Siionin virsi 1 (numero nykyisen kokoelman mukaan)
Tapahtuu
La 8.4.
Samoilla oljilla - seuratoiminnan ideointi- ja virkistyspäivä Raudaskylässä. Lisätietoja.
Ma 17.4.
Klo 11.30
Kohti herättäjäjuhlia: reformaatio ja Siionin virret. Kolme puheenvuoroa herännäisyydestä Nilsiän seurakuntakodilla. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi