1. Uskonpuhdistus
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

1. Uskonpuhdistus

Uskonpuhdistajamme Martti Luther (1483-1546) löysi Jumalan Sanan armonvälineenä. Katolinen kirkko piti sanaa vain oppina ja lakina ja armo oli sidottuna yksin sakramentteihin. Lutherille Sana ei ollut yksi armonvälineistä vaan varsinainen armonväline siinä määrin, että sakramenteista tulee armonvälineitä vain sen lupauksen sanan kautta, mikä niihin liittyy ja mihin usko tarttuu ja mihin se luottaa. Sana evankeliumina on se väline, jonka kautta Jumala itse on tekemisissä meidän kanssamme ja jonka kautta Kristus tulee luoksemme, jonka kautta Henki vaikuttaa ja tulee sydämiimme. Yksin sanan kautta anteeksiantamus tulee keskellemme. Usko ei ole anteeksiantamuksen ehto eikä ihmisen ansiota. Ennättävä armo korostaa Jumalan suuruutta, rakkautta / agape ja lahjauskoa. Jumala toimii maailman historiassa sanansa kautta.

Sanan julistaminen on Jumalan ennättävän armon julistamista, jolla Jumala kutsuu meitä yhteyteensä asettamatta meille mitään ehtoja. Persoonallinen usko syntyy hänen sanansa vaikutuksesta. Omiin uskollisiin vaikutuksiin uskova ei luota Jumalan armoon Kristuksessa. Myös kirkko rakentuu yksin evankeliumiin ja on kaikille armon lahjana tarjoava ja kaikki ehdoitta sisäänsä sulkeva. Kirkko on siellä, missä Jumalan sana on toimivana sanana. ”Ihmiset eivät voi tulla vanhurskaiksi omin voimin, ansioin ja teoin, vaan että heille lahjoitetaan vanhurskaus ilmaiseksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että heidän syntinsä annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka on kuolemallaan sovittanut syntimme.” (Kirkkomme tunnustuskirjat).

Lutherin katekismusmeditaatiosta ilmenee, kuinka vakavasti hän suhtautui kirjoitettuun ja luettuun sanaan. Jokaisessa sanassa on läsnä kolmiyhteinen Jumala. Uskonpuhdistus synnytti 1500-luvulla uuden tavan saarnata. Saarnassa korostui synti ja armo kerrottaessa Raamatun tapahtumista ja sen tehtävänä oli tuoda Kristus kuulijan elämään. Keskiajan (400-1400) latinankielisen ja yhden aiheen hyvän elämän saarnojen sijaan uskonpuhdistus toi kansankielen Raamattuun ja katekismukseen, saarnoihin, jumalanpalvelukseen, kirjoihin ja yhteisiin virsiin. Lisäksi uutena tuli vanhurskauttamisen yksin uskosta perusteella yleinen pappeus. Kristukseen kastettu ja uskova saa lähestyä Jumalaa ja on siis pappi, joka voi hoitaa evankeliumin viidettä virkaa eli keskinäistä keskustelua ja lohdutusta. Seurakunnan luvalla kristitty saa luvan myös saarnata. Piet 2.

Luther korosti lisäksi voimakkaasti veljien ja sisarten keskinäistä keskustelua ja lohdutusta. Kärsimysten tullessa ihminen helposti tuhoutuu ja eristäytyy sekä Kristus tulee pieneksi. Kristus tulee taas suureksi ja vahvaksi siellä, missä hän voi lohduttaa ihmistä muiden ihmisten välityksellä. Siten Jumala lohduttaa kuin äiti itkevää lasta. Tähän lohdutukseen kuului myös diakoniatyö köyhien parissa.

Tapahtuu
Pe 8.12.–9.12.
Miesten adventtitapaaminen Kainuun opistolla. Lisätietoja.
Su 18.2.
Klo 10.00
Siionin virsien juhlasunnuntai Kokkolassa. Lisätietoja (kelaa sivun alalaitaan)
La 14.4.–20.4.2018
Kevätretki Ylläkselle. Lisätietoja.
Aluetoiminta
(Valitse alue kartalta)
Aluekartta
Hengellinen Kuukaslehti
Pohjois-Suomi Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Lounais-Suomi Uusimaa Kaakkois-Suomi Keski-Suomi Itä-Suomi